BMW-bende rooft voor Azië en Midden-Oosten

Een bende zeer professionele autokrakers dupeert op grote schaal eigenaren van dure wagens. Vooral BMW’s worden volledig gestript van alle apparatuur. Uit een test van de politie is gebleken dat de peperdure onderdelen opduiken in Azië en het Midden-Oosten.

Met stomheid geslagen keek advocaat Sébas Diekstra naar het middenconsole van zijn BMW 330 toen hij bijna twee weken geleden ’s ochtends in Wassenaar in zijn bolide stapte. Op de plek waar zijn navigatie- en audioset hoorde te zitten, gaapten grote gaten.

„Ik schrok me echt lam. De hele middenconsole met de navigatie en airco is netjes gedemonteerd. De schroefjes lagen er nog naast. Kennelijk hebben ze het signaal van de afstandsbediening naar de BMW gekopieerd”, vertelt de Wassenaarder.

Intelligente criminelen

Die werkwijze wordt op grote schaal toegepast, zegt André Bouwman van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV). „We hebben te maken met intelligente criminelen die tot in detail weten hoe dure systemen in auto’s zijn ingebouwd. Professionals die met grote voorzichtigheid navigatieapparatuur, airbags en dure lampensets stelen.”

De gestolen waar wordt als ’nieuw’ doorverkocht en er mag dan ook geen krasje opzitten. Bouwman: „Het gaat er heel anders aan toe als vroeger, toen junks met grof geweld een autoradio uit een dashboard rukten.” Volgens Bouwman richten de criminelen zich meer en meer op onderdelen omdat het stelen van een volledige auto te gevaarlijk is. „De kans dat het voertuig via ’track and trace’ wordt teruggevonden is groot.”

Het LIV zegt dat gestolen onderdelen vaak op bestelling worden ontvreemd. Bouwman: „Je ziet dat in het Midden-Oosten en China veel auto’s ’kaal’ worden afgeleverd zonder al te veel poespas. Daar is een grote markt voor bijvoorbeeld navigatieapparatuur. Via een ’lokchip’ hebben we gezien dat dure onderdelen in Hilversum werden gestolen om via Litouwen uiteindelijk in China te belanden.”

Volgens Bouwman zijn het nu vooral BMW’s, maar kunnen het volgende week ineens Mercedessen, Volvo’s, of Toyota’s zijn. „Als een oplossing voor het ene merk is gevonden zijn ze alweer bezig met iets anders. Het blijft een kat-en-muisspel tussen criminelen en autofabrikanten. Op dit moment wordt jaarlijks 80.000 keer aangifte gedaan van diefstal uit een auto. In 2018 ging het in 35.000 gevallen om dure onderdelen. Dat is slechts het topje van de ijsberg, lang niet iedereen doet aangifte.”

Recordhouder

De Amsterdammer Bart van Oosterhout moet wel haast recordhouder zijn als slachtoffer van de ’BMW-bende’. Drie keer werd zijn BMW 3201 High Executive volledig gestript. „Gewoon midden in de stad! Je gelooft je ogen echt niet als je dat ziet. Neem dan meteen de hele auto mee.” Bij Oosterhout was niet de sleutel gehackt, maar een ruitje ingeslagen. „En als je aangifte doet bij de politie nemen ze niet eens de moeite om langs te komen. Het heeft geen zin, zeggen ze dan. En de aanpak heeft geen prioriteit”, verzucht Oosterhout.

Een woordvoerder van de politie Den Haag zegt dat er rond de inbraak bij Diekstra in Wassenaar, in de omgeving nog drie soortgelijke meldingen zijn gedaan. Het leegroven wordt gezien als een gewone diefstal uit een auto. „Er zit niet een apart rechercheteam op.”

HD, 9 mei 2019
Gijsbert Termaat en Mick van Wely

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.